ALPS Beirut

Home » FAQs » Vilka tips skulle du ge någon som kommer till Beirut för att plugga arabiska?

Vilka tips skulle du ge någon som kommer till Beirut för att plugga arabiska?

Kan du berätta lite om dig själv?

Jag heter Yasmeen och kommer ifrån Sverige. Just nu jobbar jag lite extra men vill så snart som möjligt börja studera på universitetet. Eftersom min pappa ursprungligen kommer ifrån Syrien men tyvärr aldrig lärde mig arabiska har det varit en dröm sedan barnsben. Direkt efter studenten ville jag åka till Libanon för att lära mig dialekten som pratas här och i Syrien. Det var då jag hittade ALPS genom sidan AMbergh.

Vilka tips skulle du ge någon som kommer till Beirut för att plugga arabiska?

Hör dig omkring med folk som kommer härifrån eller ofta varit i Beirut så du vet ungefär vad du har att vänta dig. Livet här skiljer sig från i Sverige vilket man måste förbereda sig på. Sedan skulle jag ge tipset att inte vara blyg och försöka få kontakt med så många som möjligt. Du kan öva det du lär dig i skolan samtidigt som du inte känner dig lika ensam.

Hur upplevde du din tid på ALPS?

Jag gillade skolan väldigt mycket. Det är väldigt trevlig och hjälpsam personal och grymma lärare. Eftersom skolan är ganska liten blir det en mysig atmosfär bland alla lärare och elever. Jag lärde mig mycket väldigt snabbt och jag kände att min lärare anpassade lektionerna väldigt mycket till mitt tempo.

Har du varit i ett annat arabiskt talande land? Om ja, vilka likheter och skillnader observerades i Libanon?

Jag har varit många gånger i Syrien och även två gånger i Dubai. Dubai och Beirut är nästan för olika för att kunna jämföras. I Dubai finns väldigt få araber och själva atmosfären känns annorlunda. Det enda jag kan känna igen lite grann är när jag går runt i ”Downtown” i Beirut. Där kan jag ibland få en ”Dubai känsla”.

Även Syrien skulle jag säga skiljer sig från Libanon. Eftersom jag endast varit i Damaskus och Beirut i respektive länder kan jag endast jämföra dem(innan kriget i Syrien dessutom). Beirut är modernare än Damaskus, här känner jag att jag kan gå i klänning och kjol exempelvis, fler människor pratar engelska här och folket här är mer vana vid utländska personer. Jag gillar dessutom att det finns så många olika religioner och etniciteter.

Om du kommer tillbaka till Beirut, vad kommer du göra annorlunda?

Nästa gång jag kommer till Beirut vill jag åka hit med mina vänner som har familj här och upptäcka Beirut genom deras ögon också.

Vad planerar du att göra med din arabiska när du åker från Beirut?

Jag planerar att kunna prata arabiska med vänner och familj i Sverige. Sedan vill jag ringa min farmor i Syrien och prata med henne, något jag inte kunnat göra på snart 20 år.

ALPS Beirut – modern standardarabiska (MSA) eller den levantisk arabiska dialekten, eller båda.

